logo

Home Technische Info HVAC Zwembaden Gevel en dakreiniging Poort automatisering Contact Pers Vacatures

>32 jaar ingenieurservaring. 

Het beste is maar goed genoeg.


GoLanTec energietechniek is een geregistreerd installatiebedrijf en en bouwt energiebesparende oplossingen voor particulieren en industrie:

 

Depannage veren sectionaalpoorten Nassaulogo Nassau

poort met logo

veren nassauveren nassauveren nassau

 

veren dimensionerenrechts opgedraaidlinks opgedraaid

 

Meet de lengte van 10 windingen, dan weet u de juiste draaddikte.

Draaddikte 5,5; 6,0; 6,5; 7,0; 7,5; 8,0; 8,5; 9,0; 9,5; 10; 10,5; 11,0; 12,0 mm

draaddiktedraaddikte 2

Veerbreukbeveiligingveerbreukbeveiliging 1veerbreukbeveiliging 2
Als de veer onder spanning is, staat het weerhaakmechanisme door de spanning van de veer los ten opzichte van het getande blokkeerwiel in een wachtmode waardoor de as, met daarop het veiligheidsblokkeerwiel voorzien van een weerhaakspie, vrij rond kan draaien. Het veiligheidsblokkeerwiel vormt één geheel met de as.
Breekt de torsieveer, dan valt het weerhaakmechanisme in het veiligheidsblokkeerwiel waardoor de gevaarlijke guillotineval van de poort gestopt wordt.
veerbreukbeveiligin 3veerbreukbeveiliging4

Verplichte vervanging veerbreukbeveiliging bij vervangen gebroken veren
Veerbreukbeveiliging

Metaalmoeheid

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeiing

Dit fenomeen werd het eerst ontdekt in Engeland, bij de eerste treinen. Het bleek namelijk dat treinassen veel sneller bezweken dan op grond van berekeningen werd verwacht. Het was William John Macquorn Rankine in het artikel "An Experimental Inquiry into the Advantage of Cylindrical Wheels on Railways" uit 1842, die dit fatigue (vermoeidheid) noemde. De Duitse ingenieur August Wöhler (1819–1914), die bij de Duitse Spoorwegen een hoge functie had, onderzocht dit fenomeen verder. In zijn bedrijf waren er al verscheidene zware ongevallen geweest door breuk van treinassen en wielbanden. Hij ontdekte dat het metaal van de defect geraakte onderdelen door de wisselende belasting over de rails een lagere belasting kon verdragen dan bij een statische belasting. Voor diverse staalsoorten legde hij na uitgebreide proeven in grafieken, die wij tegenwoordig de Wöhlerkrommen noemen, het verband tussen materiaalspanning en aantal belastingswisselingen tot breuk vast.

metaalmoeheid sloopstranden metaalmoeheidmetaalmoeheid

Vleugels van vliegtuigen bewegen tijdens het vliegen. Schepen plooien op de golven tijdens het varen. Daardoor zal het metaal zijn sterkte verliezen en breken. We spreken dan van metaalmoeheid. Schepen en vliegtuigen hebben daarom een beperkte levensduur.

Levensduur van de veer:

Er zijn 2 standaard berekende levensduren voor de torsieveren

De levensduur van een torsieveer hangt af van de hoekverdraaiing. Bij constante maximale belasting zal de veer ongeveer 18.000 belastingswissels meegaan. De levensduur gaat aanzienlijk omhoog bij een belasting van 80%: in plaats van 18.000 wissels, mag u op 100.000 belastingswissels rekenen. Bij een belasting van 70% heeft de torsieveer een nagenoeg ongelimiteerde levensduur.

Parameters die de veerafmetingen en levensduur bepalen:

Staalsoortstaalsoort torsieveren
De minimum en maximum draaddiameter : 0,3 mm tot en met 17 mm.

Gebruikte materialen zijn:

Verenstaalkwaliteiten worden gekenmerkt door een hoge rekgrens. Hierdoor kunnen deze kwaliteiten grote vervormingen (energie) opnemen zonder plastisch te deformeren. De zo opgeslagen energie kan later weer afgegeven worden. Door de hoge sterkte en daarmee hoge hardheid hebben verenstaalkwaliteiten tevens een goede weerstand tegen met name abrasieve slijtage.
ontlaten verenstaal

Afhankelijk van de kwaliteit kan de hoge sterkte op drie manieren bereikt worden:
•   Harden en ontlaten voor met name het ongelegeerde en laaggelegeerde verenstaal
•   Patenteren gevolgd door koud natrekken, toegepast voor verenstaaldraad
•   Kouddeformatie voor niet thermisch hardbare kwaliteiten zoals roestvast verenstaal.

 

 

 

Goede raad: Breekt de torsieveer: Vervang de twee oude veren, waarvan 1 gebroken, door:

Grotere binnendiameter: Gaan langer mee. Zijn langer en dikker. U moet wel de ruimte hebben tussen plafond en veer.

Zelfde binnendiameter, dikkere draaddikte: gaan langer mee.

Zelfde binnendiameter en draaddikte: Gemakkelijkste oplossing

Inox veer: zal minder snel breken

Kleinere binnendiameter: Niet aan te raden. Gaan minder lang mee en zijn korter.

Zie ook :

Poort automatisering

 


logo Perfecte technologie, daar komt het op aan


© 2021 GoLanTec energietechniek | Oudenaardseweg 123 | B 9790 Wortegem-Petegem | Tel: 055 310242 Fax: 055 310242 | golantec@gmail.com

Webdesigner

Gebruik

Versie laatst bewerkt op 26/04/2021

Terug naar hoofdpagina